دانلود تحقيق نفقه در فایل ورد (word) دارای 40 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تحقيق نفقه در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقيق نفقه در فایل ورد (word)
مقدمه
تعریف نفقه و موارد شمول آن
نظریه فقها در مورد نفقه زن
استنکاف از پرداخت نفقه زن و بررسی فقهی آن
بررسی فقهی نفقه
رابطه تمکین و نفقه
نفقه اولاد و بررسی قانون حمایت خانواده
قانون حمایت خانواده
ضمانت اجرای حقوق و کیفری عدم پرداخت نفقه اولاد واجب النفقه
زن یا شوهر دادن واجب النفقه
خویشانی که ملزم به انفاق یکدیگرند و شرایط وجب انفاق به اقارب
شرایط وجوب انفاق به اقارب
ضمانت اجرای حقوقی و کیفری عدم پرداخت نفقه اقارب واجب النفقه
امتیازات نفقه زوجه بر نفقه اقارب
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود تحقيق نفقه در فایل ورد (word)
1 دکتر امامی و صفایی، حقوق خانواده، ج 2، چاپ 1374
2 عبدالکریم، رستگار، سیری در حقوق خانواده، انتشارات شروع، بهار 1383
3 وزیری، مجید، حقوق کودک بر ولی، انتشارات بین الملل، چاپ 1384
4 محقق داماد، حقوق خانواده، انتشارات وزارت ارشاد، سال 1365
5 صدیق اورعی، غلامرضا، تمکین بانو ریاست شوهر، انتشارات سفیر صبح، 1380
6 محقق حلی در شرایع الاسلام، علامه حلی در قواعد الاحکام، تحریر الوسیله، ج 2
7 وسائل الشیعه، باب 10، از ابواب نفقات
8 فرشتیان، حسن، نفقه زوجه، انتشارات بوستان، کتاب 1381
9 دکتر علی یار ارشدی، نفقه زوجه در ایران، انتشارات بوستان توحید، انتشارات 1379
10 دکتر عباس زراعت، شرح قانون مجازات اسلامی، ج 2
مقدمه
خانواده کوچک ترین نهاد و گروه موجود در جامعه و زیر بنا و اساس تشکیل دهنده جامعه است. هر چند گروه ها و دسته جات بیشماری در یک اجتماع وجود دارند اما این گروه کوچک به دلایلی در صدر قرار می گیرد و عمده ترین این دلایل عبارت است از رابطه معنوی قوی که فی ما بین افراد تشکیل دهنده آن موجود است
تشکیل خانواده با انس، الفت و عشق همراه بوده و با اضافه شدن اعضای دیگری به آن که همانا فرزندان می باشند این رابطه عاطفی شدید تر و مستحکم تر می گردد
مسلم است که هیچ گروهی بدون وجود وظایف و حقوق در داخل آن قابل تصور نیست چرا که برای ایجاد نظم در هر رابطه، هنجار ها و قواعدی لازم است تا از هم پاشیدگی گروه جلوگیری نماید. نهاد خانواده در شرع مقدس اسلام و در جامعه ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به جهت تربیت و پرورش کودکان در بستر این نهاد کوچک، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هم چنان که در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خانواده را واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان محسوب می کند
هم چنین نفقه زوجه از تکالیف مالی زوج است که پس از عقد نکاح و شروع زندگی مشترک، بر ذمه او مستقر می شود و ضامن استقلال خانواده و نموداری از شئون سرپرستی مرد بر کوچک ترین و در عین حال مهم ترین نهاد اجتماعی بشریت می باشد
تعریف نفقه و موارد شمول آن
نفقه در لغت به معنی هزینه، خرج، خرجی، آن چه هزینه عیال و اولاد کنند، روزی و مایحتاج معاش آمده است. معنی اصطلاحی نفقه هم نزدیک به معنی لغوی است و عبارت از چیزی است که برای گذراندن زندگی لازم و مورد نیاز است. نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که به طور متناسب در ماده 1107 قانون مدنی نیز نفقه به شرح ذیل تعریف شده نفقه عبارت است از مسکن، البسه، غذا و اثاث البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضا. در حقوق مدنی نفقه در دو بخش مورد بحث قرار می گیرد که یکی نفقه زوجه و دیگری نفقه اقارب است.[1]
نفقه شامل موارد زیر خواهد شد
مسکن: منظور از مسکن منزلی است که زن در آن زندگی می کند که باید متناسب با وضعیت اجتماعی زن باشد، مسکنی که تعیین می شود ممکن است ملکی یا استیجاری باشد و در این مورد باید شئون و احتیاجات زوجه از نظر محل و سایر خصوصیات منزل در نظر گرفته شود
البسه: منظور از البسه پوشاک می باشد که عبارت از لباس و کفش و جوراب و سایر وسایلی است که زوجه در زندگی به آن احتیاج دارد. این وسایل نیز باید متناسب با شأن و موقعیت اجتماعی زن باشد
غذا: منظور از غذا خوراکی است که زن در شبانه روز مصرف می نماید و غذائی که برای زن تهیه می شود باید متناسب با وضعیت مزاجی او باشد و از نظر کمیت و کیفیت باید متناسب با شئون زن و عرف و عادت محل باشد
اثاث منزل: اثاث منزل به وسایلی می گویند که در منزل برای زندگی مورد نیاز است که این وسایل نیز باید متناسب با شئون زوجه و موقعیت اجتماعی وی بوده و به عرف محل و زمان و مکان نیز توجه شود. مثلاً اگر زوجه در محلی زندگی می کند که هوای آن گرم است داشتن کولر متناسب با آن منطقه از وسایل ضروری است که باید توسط زوج تهیه شود
هزینه های درمانی و بهداشتی: هزینه های درمان و دارو و نظافت زن نیز جزو نفقه و بر عهده شوهر است
خادم: منظور از خادم کسی است که کار های منزل یا سایر کار های زندگی را برای دیگری آماده می کند. شوهر در دو مورد باید برای زن خادم بگیرد: 1 در صورت عادت داشتن خادم در منزل پدری باید متناسب با وضعیت اجتماعی وی باشد. 2 در صورت احتیاج زن به داشتن خادم به واسطه مرض یا نقصان اعضاء
لازم به ذکر است تهیه همه نیاز های متعارف و متناسب با وضعیت زن حزو نفقه است و موارد شش گانه فوق از باب تمثیل آمده و جنبه انحصاری ندارد.[2]
نظریه فقها در مورد نفقه زن
فقهای عامه غیر از مالک، نفقه والدین هر چه بالا رود را واجب می دانند. در نزد اینان نفقه آباء و اجداد و مادران و جدات و بالا تر واجب است
ایشان معتقدند کلمه اب بر جد و هر که سبب در ولادت فرزند باشد اطلاق می شود و هم چنین ام نیز بر جده و بالا تر اطلاق می شود و قرآن کلمه ابوین را بر آدم و حواء اطلاق کرده است و این که جد با فقدان پدر جانشین او می شود و این که علماء اجماع دارند که جده بر انسان مانند مادر حرام است
اما مالک معتقد است که کسانی که نفقه آن ها بر فرزند واجب است، پدر و مادر هستند نه اجداد و جدات چه از جهت پدر چه از جهت مادر، پس نفقه جد و جده بر نوه واجب نیست چنان که نفقه نوه هم بر آنان واجب نمی باشد.[3]
فقهای عامه در وجوب انفاق، فقیر بودن یا عاجز بودن از کسب را شرط می دانند البته حنفیه قادر بر کسب را نیز مستحق نفقه می داند و شافعیه نیز این قول را اظهار می داند چه خدا امر به احسان به والدین کرده است و در الزام آباء به اکتساب با تمکن ابناء ترک احسان و ایذاء آباء وجود دارد و این جایز نیست
ولی مالکیه و حنابله قادر بر کسب را مستحق نفقه نمی دانند زیرا نفقه برای کمک است و قادر بر کسب مستغنی از کمک محسوب می شود
هم چنین نزد جمهور فقهاء شرط است که فرزند، متمکن یا قادر بر تکسب باشد ولی مالکیه معتقدند بر فرزند غیر متمکنی که قادر به کسب است، تکسب برای انفاق بر والدین لازم نیست
حنابله هم چنین وارث بودن منفق را شرط می دانند پس نفقه با اختلاف دین وجود ندارد. حنیفه هم مستحق بودن منفق را بر ارث انفاق می دانند ولی مالکیه و شافعیه اتحاد دین را شرط وجوب نفقه بر والدین نمی دانند به دلیل آیه مبارکه در حق والدین کافر
استنکاف از پرداخت نفقه زن و بررسی فقهی آن
ماده 1111 قانون مدنی: «زن می تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند، در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.»
ترکه انفاق و یا خودداری از انجام وظایف دیگری که مرد مکلف به ادای آن است، موجب نشوز مرد گردد. در این حالت زن می توان به دادگاه مراجعه نماید
دادگاه به موضوع رسیدگی کرده و چنان چه احراز گردد که از ناحیه زن تمکین کامل صورت گرفته میزان نفقه را معین و زوج را محکوم به پرداخت آن خواهد کرد.[4]
[1] دکتر امامی و صفایی، حقوق خانواده، ج 2، چاپ 1374
[2] عبدالکریم، رستگار، سیری در حقوق خانواده انتشارات شروع ص 96-95، بهار 1383
[3] جواهر الکلام، ج 31، ص 320 – 318
[4] محقق داماد، حقوق خانواده، ص 364، انتشارات وزارت ارشاد، سال 1365
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0