دانلود تحقيق مسيحيت در قرآن در فایل ورد (word) دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود تحقيق مسيحيت در قرآن در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه دانلود تحقيق مسيحيت در قرآن در فایل ورد (word)
چکیده
پیش گفتار
واژه شناسی «مسیح»
مسیح شناسی در عهد جدید
1. مسیح در اناجیل همنوا
2. مسیح در انجیل یوحنّا و نامه های پولس
3. لقب های عیسی مسیح
4. تجسد
5. تثلیث
مسیح در قرآن
دسته اول، تأکید بر توحید و اشاره به نفی تثلیث
دسته دوم: نفی صریح تثلیث
دسته سوم: مردود دانستن خدای پسر
دسته چهارم: نفی الوهیت مسیح
دسته پنجم: نفی الوهیت روح القدس
دسته ششم: بندگی خداوند محور تعالیم عیسی(ع)
دسته هفتم: توحید در میان گروهی از مسیحیان
بررسی تطبیقی
مسیحیت در قران
قرآن و مسیحیت/ منشا بعضى خرافات در مسیحیت
قرآن و مسیحیت/مسیح شفیع نزد خداوند، نه خونبهاى گنهکاران
احتجاج قرآن بر ضد مذهب تثلیث
قرآن و مسیحیت/ – مقام حضرت عیسى علیه السلام در درگاه خداوند سبحان
قرآن و مسیحیت/ داستان عیسى و مادرش(ع) در قرآن چگونه است
قرآن و مسیحیت/تقدیس حضرت مسیح (ع) از عقاید خرافى
بیان آیات
منابع مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه دانلود تحقيق مسيحيت در قرآن در فایل ورد (word)
1. قرآن کریم
2. کتاب مقدس، انجمن کتاب مقدس، ایران1987م
3. بهشتی، احمد؛ عیسی پیام آور اسلام، تهران، نشر اطلاعات، 1373ش
4. برانتل، جورج؛ آیین کاتولیک، تحقیق: حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1381ش
5. زیبایی نژاد، محمد رضا؛ مسیحیت شناسی مقایسه ای، تهران، سروش، 1382ش
6. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم؛ در آمدی بر الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، قم، انتشارات طه، 1382ش
7. صدوق، محمد بن الحسین؛ توحید، مشهد، بنیاد پژوهش های اسلامی، 1368ش
8. طباطبایی، سید محمد حسین؛ المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1364ش
9. فهیمی، موسی؛ ادیان از دیدگاه قرآن و ائمه، تهران، فرهنگ گستر، 1377ش
10. قرشی، سید علی اکبر؛ قاموس قرآن، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1387ش
11. لبنانی، ابن جرجس؛ الکنز الجلیل فی تثلیث و توحید، تحقیق: عبدالرحیم اردستانی دمشق، المطبعه البطریکیه، 1912م
12. میشل، توماس؛ کلام مسیحی، ترجمه: حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات و ادیان و مذاهب،1380ش
چکیده
در مسیحیت شاهد دو نظام عقیدتی هستیم که هر یک با بخشی از کتاب مقدس مطابقت دارد. در قرآن اشارات زیادی به سیره زندگانی حضرت عیسی(ع) شده است. قرآن بر خلاف عهد جدید به جزئیات زندگانی مسیح(ع) نپرداخته، اما به مسائلی اشاره داشته که همواره مورد توجه مسیحیان نیز بوده است. موضوع در خور تأمل این است که پیگیری این مسائل ما را به دو نظام عقیدتی متفاوت در اسلام و مسیحیت در خصوص مسیح منتهی می نماید. ما نیز در این مقاله ابتدا به مسیح شناسی از دیدگاه های مختلف در اناجیل پرداخته و نظریه تثلیث و اسامی متعدد مسیح را طبق آیات انجیل به بحث گذاشته و سپس موضع قرآن را در این باره بیان می نماییم
کلید واژه ها:
مسیح/ خداوند/ توحید/ تثلیث
پیش گفتار
هر دینی دارای یک نظام عقیدتی است که این نظام عقیدتی باید با آموزه های کتاب مقدس آن دین هماهنـگ باشد. از میان سئوالات مختلفی چون سرشت حضرت عیسی مسیح(ع)چیست، ذات عیسی مسیح(ع) خدایی است یا انسانی و ;، مقاله مسیح شناسی در پی پاسخ به این سئوال می باشد که عیسی به عنوان مسیح در قرآن و عهد جدید چگونه مطرح شده است؟ این بحث از مهم ترین مباحث در دین مسیحیت است. نکات بسیار ظریفی در سوره های مریم و آل عمران درباره حضرت عیسی(ع)وجود دارد که دست مایه آفرینش های فکری زیادی در جهان اسلام شده است
واژه شناسی «مسیح»
قبل از هر چیز باید به معنای واژه مسیح بپردازیم
عیسى اسم عبرانی یا سریانی است که در ناحیه بیت المقدس بوده است. (طریحى، 4/88)
«لفظ عیسی اصل آن «یسوع» است، به معنی نجات دهنده و شاید عیسی تحریف عیسو باشد. آن به معنی نجات دهنده و مقصود مسیح است که لقب حضرت عیسی(ع)است. لفظ عیسی به مسیح ملقب گشته، زیرا که از برای خدمت به خدا معین گشته، ولی چون قرآن مجید این لقب را قبول کرد، مفهوم خدا در آن ملحوظ نیست.» (قرشی، 5/82)
مسیح شناسی در عهد جدید
عهد جدید دو نظام الهیاتی در نوع نگاه به مسیح ارائه می دهد
الف) نظام اعتقادی که در رساله های پولس و انجیل یوحنا وجود دارد و بر اساس الوهیت مسیح است
ب) نظام اعتقادی که در اناجیل همنوا، اعمال رسولان، رساله های یعقوب، پطرس، یهودا و مکاشفه یوحنا وجود دارد و بر اساس بندگی مسیح است
1. مسیح در اناجیل همنوا
در این بخش مسیح صرفاً یک بنده از جنس انسان است و هیچ اثری از الوهیت در او وجود ندارد؛ به گونه ای که با مطالعه این قسمت از اناجیل، هرگز الوهیت مسیح به ذهن خطور نمی کند. در این بخش او پسر خدا خوانده شده است
شمعون پطرس در جواب گفت: «تویى مسیح پسر خداى زنده» (متى، 16/16)، اما تنها با عنوانی تشریفاتی؛ چرا که در هنگام تولد او خبر داده می شود که او بعدها چنین عنوانی خواهد یافت (لوقا1/35). از این جهت که حضرت عیسی بدون پدر و به قدرت خداوند به وجود آمده است، مردم او را پسر خدا می نامند. (دوم پطرس، 1/17-18)
عنوان دیگری که در این بخش بسیار درباره مسیح به کار رفته، عنوان پسر انسان است؛
«پسر انسان نیامد تا مخدوم شود، بلکه تا خدمت کند و جان خود را در راه بسیارى فدا سازد.» (متى، 20/28)
«فرشته در جواب وى گفت: روح القدس بر تو خواهد آمد و قوت حضرت اعلا بر تو سایه خواهد افکند، از آن جهت آن مولود مقدس پسر خدا خوانده خواهد شد.» (لوقا، 1/35)
«پس رفته، همه امت ها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید.» (متی، 28/19)
اما در اینجا این سه صرفاً در کنار هم به کار رفته اند و این دلالت بر الوهیت نمی کند
2. مسیح در انجیل یوحنّا و نامه های پولس
در این بخش الوهیت عیسی کاملاً آشکار است و از ایشان به عنوان موجود ازلی یاد می شود؛
«در ابتدا کلمه بود و کلمه خدا بود. کلمه نزد خدا بود.» (یوحنا، 1/1ـ2)
«من و پدر، یکی هستیم.» (همان، 30/10)
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0